مهارت کوچینگ چیست؟
مهارت کوچینگ
شماره1: گوش دادن موثر
بطور کلی گوش دادن یکی از مهمترین مهارت ها در فرایند کوچینگ است و میتوان گفت یک کوچ نمیتواند در حوزه کوچینگ حرفهای شود مگر این که واقعا گوش دادن را بصورت حرفه ای بلد باشد.
شاید برای شماعجیب باشد که گوش دادن یک مهارت است و باید توجه داشته باشید که
گوش دادن با شنیدن متفاوت است
شنیدن: فعالیتی جسمی است و توسط گوش انجام می شود و نیازی به یادگیری ندارد چرا که دستگاه شنیداری ما غیرارادی این کار را انجام می دهد.
گوش دادن: فعالیتی ذهنی است و توسط مغز انجام میشود و نیاز به یادگیری دارد.
گوش دادن به معنای این است که به آنچه گفته می شود باید عمیقا گوش بسپارید اما اکثر ما در طول شبانه روز فقط در حال شنیدن هستیم.
یک کوچ ( مربی) علاوه بر شنیدن صدای فرد، به عمق مطلب بیان شده توجه میکند و به درک درستی از شرایط مراجعهکننده میرسد. در گوش دادن موثر و فعال، کوچ به دنبال دریافت پیام فرد است و به جمع آوری اطلاعات از مخاطب می پردازد.
بطور کلی روند کوچینگ به این صورت است که:
حدودا 80 درصد مواقع ، کوچ گوش می دهد و در 20 درصد مواقع صحبت می کند
در گوش دادن فعال و موثر ، کوچ می تواند به اطلاعات ارزشمندی از مراجعهکننده برسد که بعضا خود فرد هم نسبت به آنها آگاه نیست. یک کوچ حرفه ای با اطلاعات مهم و نهفته ای که از شخص کسب میکند میتواند به فرد کمک کند و این یکی از رموز قدرتمند بودن کوچینگ است.
مهارت کوچینگ شماره2: پرسشگری قدرتمند
یکی از رموز موفقیت جلسات کوچینگ، پرسیدن سوالات مناسب در زمان مناسب است. یک کوچ با پرسیدن سوالات حرفه ای به خوبی میتواند روند جلسات را بهبود بخشد.
آنتونی رابینز در رابطه با پرسشگری می گوید:
اندیشیدن همان پرسش و پاسخ است . بپرسید تا به پاسخ برسید.
کوچ با طرح سوالهای مناسب، کوچی را وادار به تعمق بیشتر می کند و به یک سفر اکتشافی می فرستد.
بنابراین اگر به یک کوچ مراجعه کردید لطفا در مقابل سوالات او با بی حوصلگی پاسخ ندهید. زیرا پرسشگری، جزئی از روند جلسات کوچینگ است و تفکر و پاسخ دادن به این سوالات، باعث میشوند تا مساله برای شما شفاف شود، ارزشهای خود را بشناسید، به اهداف و رسالت خود پی ببرید. به عبارت دیگر به خودآگاهی و در نتیجه حل مساله برسید.
خیلی از ما فکر میکنیم که اگر کسی پاسخ سوالات را داشته باشد فرد حرفهای است در صورتی که فرد حرفهای پرسشهای عالی طرح می کند و میتوان اینگونه گفت که یک کوچ حرفهای در واقع یک پرسشگر حرفه ای است و به جای اینکه همه چیز دان باشد، همه چیز را سوال میکند.
پرسشگری یکی از مهارتهای کلیدی کوچینگ
پرسشهای قدرتمند و خوب، میتواند به مراجعه کننده کمک کند که موانع ذهنی خودش را برطرف کند و زاویه دید خود را به موضوعات و موانع تغییر دهد و شناخت بهتری نسبت به خود و دنیای پیرامون خود پیدا کند.
سوالات خوب باعث می شود که فرد پاسخ هایی را پیدا کند که در وجود خودش داشته اما به خاطر نپرسیدن سوال تا به حال از ان غافل بوده است.
پروسه کوچینگ با سؤالات قدرتمند کوچینگی مسئله را از دل جوابهای مراجع بیرون میکشد و یک کوچ موفق سؤالات بهتری میپرسد. با این سؤالات مراجع را وادار به بازبینی خود بطوری متفاوت و تغییر نگرش میکند.
سوالات کوچینگی دارای انواع مختلفی هستند که در آموزشهای تخصصی کوچینگ به آن پرداخته میشود اما در بین همه آنها، بهترین سوالات در جلسات کوچینگ، سوالاتی هستند که به کوچ و فرد مراجعه کننده در ایجاد یک بینش و آگاهی در خصوص مساله مورد بحث کمک کنند.
مهارت کوچینگ شماره3: بازخورد دادن
نظامهای ارتباطی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، بازخورد یا فیدبک را غنیمتی برای اصلاح خود قلمداد می کنند.
در کوچینگ، یکی از مهمترین مهارت ها، مهارت بازخورد دادن به افراد است. کوچ باید مراقب باشد تا با هر بازخوردی که ارائه میدهد، فرد احساس نکند که دارد قضاوت میشود یا مورد نصیحت قرار میگیرد.
ویژگیهای یک بازخورد خوب
- واضح و روشن باشند
- مثبت باشند
- کلی گویی نباشند
- بی طرفانه باشند
- مراجع را به تفکر وادار کنند
- باعث تحرک و اقدام شوند
- سازنده باشند
انواع بازخورد در کوچینگ
- بیان مجدد یا واضح کردن
- تفسیر و تاویل
- خلاصه کردن
دیدگاهتان را بنویسید